Kolor kropki jest przyporządkowany odpowiedniej kategorii sportowej.
aktualności
Maciej Sordyl i Krystian Korzeniowski zwyciężają rywalizację w 45. Rajdzie Cieszyńska Barbórka! Reprezentanci automobilklubów Śląskiego i Beskidzkiego zostali jednocześnie Rajdowymi Samochodowymi Mistrzami Śląska 2019*. Finałowa runda z bazą w Cieszynie przyniosła jak zwykle bardzo dużo emocji. Do samego końca czekaliśmy na rozstrzygnięcie kwestii mistrzowskich. Ostateczne po tytuł sięgnęła załoga, która rozpoczynała rajd jako trzecia w klasyfikacji.
Po problemach Łukasza Goduli i Daniela Nowaka, dotychczasowych liderów klasyfikacji sezonowej, na prowadzenie w Cieszyńskiej Barbórce wyszli Sordyl i Korzeniowski, nie oddając go już do końca rajdu. Było to dla nich trzecie wspólne podium w sezonie i pierwsza karierze wygrana w rundzie mistrzostw Śląska. Godula i Nowak wypadli z trasy na czwartym odcinku specjalnym i uszkodzili swój samochód. Udało im się dotrzeć do serwisu, ale ponieśli tak duże straty czasowe, że nie mieli już szans na zwycięstwo i walkę o tytuł. Godula wygrał jeszcze przedostatni odcinek specjalny i zaatakował na Power Stage, jednak poniósł tam ponad 12 minut straty. Bonusowe punkty za wygranie finałowej próby zgarnęli Bartosz Bąk z Łukaszem Jastrzębskim (Honda Civic Type-R), pokonując o 0,2 s Szymona Kalczyńskiego z Mieczysławem Kalczyńskim (Peugeot 106) i o 2,1 s Marcina Pogorzelskiego z Anną Gabryś (Renault Clio). Piątkę uzupełnili jeszcze Michał Różycki i Paweł Słaboń (+3,7 s, Honda Civic) oraz Grzegorz Ciombor i Marcin Borycki (+4,5 s, Honda Civic).
Cały rajd Sordyl z Korzeniowskim wygrali z przewagą 7,1 s nad duetem Pogorzelski/Gabryś. Na trzecim stopniu podium stanęli Różycki i Słaboń (+9,5 s). Za nimi uplasowali się Bąk z Jastrzębskim (+15,6 s), Rokita z Habudą (+19,7 s) oraz Matysiak z Baćkowską (+24,8 s), trzy pierwsze załogi klasy RO1. Siódme miejsce padło łupem duetu Ciombor/Borycki (+40,3 s), ósme to bracia Kalczyńscy (+48,4 s), zwycięzcy w klasie PPC. Za nimi sklasyfikowano Hawro z Kielarem (+1:13,5 s, Peugeot 106), drugich w PPC i jednocześnie zdobywców mistrzostwa w tej kategorii. Dziesiątkę zamknęli Zardzewiały z Mroszczykiem (+1:42,1 s, Renault Clio).
- Bardzo się cieszę. Super sprawa, nie dociera to do mnie - mówi Maciej Sordyl. - Walczyliśmy od początku. Wczoraj na prologu udało się wygrać. Paradoksalnie ten odcinek nie każdemu pasuje. Jest dużo szybkich kierowców, którzy jadą go wolno. Dzisiaj pierwszą pętlę może trochę przespałem. Druga była decydująca. Udało nam się parę sekund nadrobić i nie ma co ukrywać, koledzy nam pomogli, dlatego jesteśmy w tym miejscu, w którym jesteśmy. To tak naprawdę moja pierwsza wygrana. Z tego co wszyscy mówią, mamy tytuł mistrzów Śląska. Lata na to pracowałem. To nie jest mój pierwszy, drugi ani trzeci sezon w tym cyklu. W tym roku najbardziej się przyłożyliśmy. Dużo pracowaliśmy z Krystianem nad opisem trasy, ustawieniami samochodu. Włożyliśmy dużo pracy w samochód i praktycznie doprowadziliśmy go do bezawaryjności. Wszystko się poskładało do kupy, Krystian mi pomógł i jesteśmy mistrzami - dodał zwycięzca.
Łukasz Byśkiniewicz i Zbigniew Cieślar zwyciężyli w klasie Gość 4WD. Załoga jadąca Hyundaiem i20 R5 była najszybsza na wszystkich siedmiu odcinkach specjalnych i wjechała na metę zlokalizowaną na cieszyńskim Rynku z przewagą blisko dwóch minut. Drugie miejsce na ostatniej próbie wywalczyli Jacek Jurecki i Marcin Szeja (Ford Fiesta Proto), spychając na trzecią pozycję zwycięzców klasy Gość 2WD, Macieja Lubiaka z Michałem Trelą (Peugeot 208 R2).
- Od początku jechało się fantastycznie - wszystko grało tak, jak trzeba - mówi Łukasz Byśkiniewicz. - Najbardziej obawiałem się tej przerwy, bo trochę trwała. Ostatni raz na asfalcie ścigałem się pierwszego czerwca podczas Rajdu Nadwiślańskiego i nie wiedziałek, jak to będzie. Okazuje się, że głód jazdy i tęsknota za samochodem spowodowały, że rdzy nie było i od początku jechało się świetnie. Tutejsze tereny zna Zbyszek, a ja co nieco pamiętałem jeszcze z 2011 roku. Tym bardziej, że dwa odcinki przejeżdżaliśmy trzykrotnie, więc pod koniec jechało się już sprintersko. Fantastycznie, że mogłem wrócić za kierownicę i że nic mnie nie przestraszyło w samochodzie lub że czegoś zapomniałem. Wsiadłem, jakbym wczoraj z niego wysiadł. Jechało się fantastycznie. Wygraliśmy wszystkie odcinki. Co prawda nie mieliśmy konkurencji w samochodzie klasy R5, nasz był najbardziej rozwinięty technicznie i nie ukrywamy tego, ale chłopaki też jechali szybkimi „czterołapami". Przyjechaliśmy tu rozjeździć się i to się udało. Fajnie, że po ośmiu latach mogliśmy poprawić nasz wyczyn i wygrać rajd - dodaje zwycięzca klasy Gość.
Wyniki 45. Rajdu Cieszyńska Barbórka – 5. Rundy RSMŚl 2019
1. Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic) +34:36,8 s
2. Marcin Pogorzelski/Anna Gabryś (Renault Clio) +7,1 s
3. Michał Różycki/Paweł Słaboń (Honda Civic) +9,5 s
4. Bartosz Bąk/Łukasz Jastrzębski (Honda Civic Type-R) +15,6 s
5. Michał Rokita/Wojciech Habuda (Renault Clio) +19,7
6. Maciej Matysiak/Karolina Baćkowska (Renault Clio) +24,8 s
7. Grzegorz Ciombor/Marcin Borycki (Honda Civic) +40,3 s
8. Szymon Kalczyński/Mieczysław Kalczyński (Peugeot 106) +48,4 s
9. Maciej Hawro/Patryk Kielar (Peugeot 106) +1:13,5 s
10. Karol Zardzewiały/Adrian Mroszczyk (Renault Clio) +1:42,1 s
Wyniki Power Stage (OS Radex, 8 km)
5 pkt: Bartosz Bąk/Łukasz Jastrzębski (Honda Civic Type-R)
4 pkt: Szymon Kalczyński/Mieczysław Kalczyński (Peugeot 106)
3 pkt: Marcin Pogorzelski/Anna Gabryś (Renault Clio)
2 pkt: Michał Różycki/Paweł Słaboń (Honda Civic)
1 pkt: Grzegorz Ciombor/Marcin Borycki (Honda Civic)
Punktacja RSMŚl po 45. Rajdzie Cieszyńska Barbórka – 5. rundzie RSMŚl 2019
1. Sordyl/Korzeniowski (Honda Civic) 90,5 pkt
2. Godula/Nowak (Honda Civic) 88 pkt
3. Sroka/Woźniak (Honda Civic) 85 pkt
4. Rokita/Habuda (Renault Clio) 58 pkt
5. Marcin Pogorzelski (Renault Clio) 47 pkt
6. Maciej Matysiak/Karolina Baćkowska (Renault Clio) 44 pkt
7. Adam Wrocławski/Marek Dobrowolski (Renault Clio) 41 pkt
8. Różycki/Słaboń (Honda Civic) 37,5 pkt
9. Bąk/Jastrzębski (Honda Civic) 32 pkt
10. Ciombor/Borycki (Honda Civic) 18 pkt
Zwycięzcy odcinków specjalnych:
OS 1 (Noszak, 1,2 km): Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic)
OS 2 (VAG-Expert, 7,82 km): Adam Sroka/Krystian Woźniak (Honda Civic)
OS 3 (Radex, 8 km): Łukasz Godula/Daniel Nowak (Honda Civic)
OS 4 (VAG-Expert, 7,82 km): Marcin Pogorzelski/Anna Gabryś (Renault Clio)
OS 5 (Radex, 8 km): Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic)
OS 6 (VAG-Expert, 7,82 km): Łukasz Godula/Daniel Nowak (Honda Civic)
OS 7 (Radex, 8 km): Bartosz Bąk/Łukasz Jastrzębski (Honda Civic Type-R)
Zwycięzcy klas:
RO 1: Marcin Pogorzelski/Anna Gabryś (Renault Clio)
RO 2: Maciej Sordyl/Krystian Korzeniowski (Honda Civic)
PPC: Szymon Kalczyński/Mieczysław Kalczyński (Peugeot 106)
Gość 2WD: Maciej Lubiak/Michał Trela (Peugeot 208 R2)
Gość 4WD: Łukasz Byśkiniewicz/Zbigniew Cieślar (Hyundai i20 R5)
RO Open 4WD: Tomasz Terlikowski/Dariusz Burkat (Ford Fiesta Proto)
RO Open 2WD: Bartłomiej Senkowski/Radosław Talaga (Honda Civic Type-R)
Patronat honorowy nad 45. edycją Cieszyńska Barbórka objął Jakub Chełstowski, Marszałek Województwa Śląskiego i Starosta Powiatu Cieszyńskiego, a także Burmistrzowie miast Cieszyn, Skoczów, Ustroń oraz Wójt Gminy Cisownica.
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Śląska 2019 dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.
Organizatorem imprezy są Automobilklub Cieszyński i Polski Związek Motorowy. Główni sponsorzy zawodów to firmy: Radex, VAG-Expert, Browar Zamkowy Cieszyn. Renault Wektor, Ziel Trans, AC Pokale i GO+Cars.
Patronat medialny nad imprezą objęły redakcje: Dziennika Zachodniego, naszemiasto.pl, Radia Bielsko, Motorsport.com, TVP Katowice, OX.pl, ViFi.pl oraz Rajdy24.pl.
Zawody sponsorują także: Proper Lak, Energetyka Cieszyńska, InżBud, Mauxion, Hernik Ubezpieczenia, zlomuj.pl oraz elolo.pl. Partnerami rajdu są: miasto Cieszyn, Kolej Linowa Czantoria, Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej, Zamek Cieszyn, WORD Bielsko-Biała, WORD Katowice, Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie, Zespół Szkół Technicznych w Cieszynie, Komenda Powiatowa Policji w Cieszynie oraz Grand.
Tekst i fot. Automobilklub Cieszyński